Rabu, 01 Desember 2010

Berniaga Dengan اَللّهُ

(Hikmah Dhuha Pak Heria Widya)

Oleh: Mohamad Istihori

Ayat-ayat yang dibahas Pak Wid pagi ini adalah surat as Shoof (61): 10, 11, 12, dan 13:

Ayat 10:

Yaa ayyuhalladziina aamanuu hal adullukum (aku tunjukan kepada kamu sekalian) 'alaa tijaarotin tunjiikum (yang menyelamatkan kamu sekalian) min 'adzaabin aliim.

Allah menawarkan kepada orang-orang beriman dua jenis "perniagaan" yang bisa menyelamatkan seorang mukmin dari azab yang sangat pedih.

Yang bisa mengambil tawaran ini adalah orang yang beriman. Orang yang levelnya baru muslim tidak akan sanggup untuk menjalankan dua "perniagaan" yang Allah tawarkan berikut ini.

Ayat 11:

Tu-minuuna billaahi wa rosuulihi wa tujaahiduuna fii sabiilillahi biamwaalikum wa anfusikum. Dzaalikum khoerullakum in kuntum ta'lamuun.

Perniagaan pertama adalah agar kita beriman kepada Allah dan Rosul-Nya (Muhammad saw). Dan, perniagaan kedua adalah jihad (kombinasi antar perjuangan pemikiran dengan perjuangan hati) di jalan Allah dengan harta dan jiwa kita.

Itulah perniagaan yang paling baik yang bisa dijalankan oleh orang mukmin yang tahu dan mau tahu akan hal ini.

Kalau kita udah tingkat mukmin tapi tidak tahu maka kita tidak akan melaksanakan kedua atau salah satu dari dua peniagaan yang ditawarkan oleh Allah di atas.

Ayat 12:

Yaghfirlakum dzunuubakum wa yudkhilkum jannaatin tajrii min tahtihal anhaaru wa masaakina thoyyibatan fii jannaati 'adn. Dzaalikal fauzul 'adziim.

Keuntungan dari kedua perniagaan di atas adalah pertama Allah akan mengampuni dosa-dosa kita.

Kedua, Allah akan memasukan kita ke dalam surga 'Adn (yang mengalir di bawahnya sungai-sungai dan ada tempat-tempat yang nyaman).

Ayat 13:

Wa ukhroo tuhibbuunahaa. Nashrum minallahi wa fathun qoriib. Wa basysyiril mu-miniin.

Ketiga, (keuntungan bagi orang beriman yang menjalankan perniagaan dengan Allah) adalah mendapat pertolongan langsung dari Allah.

Keempat, mendapatkan kemenangan dalam jangka waktu yang sangat dekat.

Maka berilah kabar gembira kepada orang-orang beriman agar segera mengadakan perniagaan tersebut dengan Allah agar mendapatkan empat keuntungan yang telah disebutkan.

Tidak ada komentar: